Direktlänk till inlägg 29 augusti 2009

De fyras tecken

Av Tilda - 29 augusti 2009 11:45

Jag har inte läst någon av Conan Doyles böcker tidigare men hade en ganska klar bild över vad det var som väntade mig och jag hade inte fel.


Historien om jakten på en mödare och en skatt är i sig ganska roande men det känns verkligen att boken är över 100 år gammal. Extra tydligt blir det när man ser till kvinnosynen. Kvinnor framställs som sköra, svaga och omhändertagande som man lätt kan utnyttja även om Dr Watson som den gentleman han är inte gör det.


Sherlock Holmes skulle jag beskriva som en mycket osympatisk person men även då det är Dr Watson som berättar historien för oss och det därmed är hans ord som beskriver Sherlock så tycker han mycket om Holmes. I mina ögon är han en egoistisk narkoman men det kanske man inte får säga om en av bokvärldens mest framstående detektiver.


Betyg: 3, läsvärd men inget jag kommer ha i tankarna särskillt länge.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tilda - 3 november 2009 09:22

Jag antar att detta är ytterligare ett projekt jag kommer att påbörja och sedan aldrig avsluta. Å andra sidan om några år kanske jag har betat av några verk på listan. Denna lista gavs ut i samband med Världsboksdagen 2007 och det är BBC som låtit si...

Av Tilda - 3 november 2009 09:16

Som någon kanske förstått fann jag inte deckarlistan speciellt insprirerande. Jag kom mig själv med att ständigt plocka ut böcker som inte fanns med på listan istället. Jag låter listan ligga kvar och åretkommer kanske till den lite då och då men jus...

Av Tilda - 18 oktober 2009 17:57

Nu har jag läst Stephenie Meyers Om jag kunde drömma. Jag har länge tänkt att jag ska läsa den men andan har aldrig fallit på. Som lärare i svenska och engelska har det känts som en bok som jag bör ha tagit mig igenom då många av mina kvinnliga eleve...

Av Tilda - 26 september 2009 11:54

Ytterligare en bok om kriminalinspektör Martin Beck. Jag tyckte betydligt bättre om den här än vad jag gjorde om Roseanna. Jag kan inte riktigt säga varför för den är upplagd på ungefär samma sätt men på något vis kändes det mer intressant att läsa o...

Av Tilda - 12 augusti 2009 11:33

Om jag har fått mina fakta rätt så är detta den femte boken i serien om Philip Marlowe så min läsordning blev lite fel. Mycket påminner om Den stora sömnen som är den första i serien. Marlowes sätt att agera och tänka och sättet Chandler framställer ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards